Skip to content Skip to footer

Het Evangelie van Gods genade

Handelingen 20:24 Maar ik maak mij nergens zorgen over, en ook acht ik mijn leven niet kostbaar voor mijzelf, opdat ik mijn loop met blijdschap mag volbrengen, evenals de bediening die ik van de Heere Jezus ontvangen heb om te getuigen van het Evangelie van Gods genade.

Als je het geloof in Jezus zou moeten samenvatten in één zin, wat zou je dan zeggen? Paulus vatte het in Handelingen 20:24 in een paar woorden samen toen hij terugkeek op zijn eigen leven. Hij wilde leven voor de bediening die hij had ontvangen om met blijdschap te getuigen van het Evangelie van Gods genade. Soms hoor je misschien wel eens de term ‘genade Evangelie’. Nu weet je waar het vandaan komt. Evangelie betekent goed nieuws. Het goede nieuws is dat God Zijn genade door Jezus heeft laten zien aan de wereld. Misschien komt de gedachte wel eens in je op dat God boos op je is en niet tevreden is over jouw prestaties. Het mooie is dat Gods focus ligt op Zijn genade en niet op jouw prestaties. Dat is dus niet een focus op jouw eigen werken, maar een focus op Zijn werken. Er is niets mooiers om Gods liefde voor jou te gaan ontdekken. Dit zal je zo’n ander mens maken. Te weten dat je door God geliefd bent, geeft je zo’n andere kijk op wie God is; het laat je zien wie jij mag zijn en hoe je dus ook naar jezelf mag kijken. De grootste daad van liefde was dat God Zijn Zoon Jezus naar de aarde stuurde. Hij had niet als doel jou te veroordelen, NEE! Zijn doel was om je te redden! Wanneer je dit goede nieuws gaat geloven, dan zal de focus komen te liggen op wat Jezus heeft gedaan voor jou persoonlijk en niet wat jij moet doen. Je zal ook niet meer bezig zijn met denken aan jouw zwakheden en tekortkomingen maar juist gaan genieten van Zijn genade, de liefde die je niet verdiende maar toch hebt ontvangen.