Skip to content Skip to footer

Jezus neemt de zonde weg!

Als we het Oude Verbond en het Nieuwe Verbond met elkaar vergelijken, dan is daar een heel groot verschil tussen. Ik geloof dat als we ons hiervan bewust zijn, we ons nog meer zullen verwonderen over datgene wat Jezus heeft gedaan en ons daardoor heeft gegeven.

Johannes 1:29 De volgende dag zag Johannes Jezus naar zich toe komen en hij zei: Zie het Lam van God, Dat de zonde van de wereld wegneemt!

Vertelde Johannes hiermee een geheim of hoorden de mensen met deze boodschap iets wat ze allang wisten? Johannes deelde een stukje openbaring van datgene Jezus zou komen doen en de mensen nog niet wisten. In de tijd van Johannes de Doper en Jezus leefde men onder het Oude Verbond. Dit betekende dat jouw zonden werden bedekt en niet werden weggenomen. Ze werden bedekt door het bloed van een dier. David zegt daarover zelfs in Psalm 32:1: Welzalig/gelukkig is hij van wie de overtreding vergeven, van wie de zonde bedekt is. Jouw zonden konden destijds niet allemaal in één keer worden bedekt; iedere keer moest er namelijk weer een offer worden gebracht waardoor bloed zou vloeien waarmee jouw zonden konden worden bedekt.

Hebreeën 8:6 Nu heeft Hij echter een zoveel voortreffelijker bediening ontvangen, zoals Hij ook van een beter verbond Middelaar is: een verbond dat in betere beloften is vastgelegd.

Jezus is dus Middelaar geworden van een beter verbond, een verbond waarin jouw zonden niet worden bedekt maar worden weggenomen. Dat klinkt definitief en dat is het ook! Iets wat weggenomen wordt, is namelijk niet meer aanwezig; daar kan dus niet meer op worden teruggekomen en naar worden gekeken. In tegenstelling tot het bloed van stieren en bokken, kon het bloed van Jezus wel jouw zonden wegnemen. Aan het kruis heeft Jezus geleden voor jou en is Hij gestorven voor jouw zonden. Omdat Jezus is veroordeeld, heeft Hij daarmee jouw straf voor jouw zonden betaald en zijn jouw zonden daarmee weggenomen. Als jij gelooft dat jouw zonden zijn weggenomen, dan weet jij je bevrijdt en voel je geen zondelast. Dat is de kracht van genade! Het brengt je vanuit oordeel en schuld in de vrijheid die Jezus je heeft gegeven door Zijn offer. Een vrijheid die Hijzelf heeft bewerkstelligd, zodat jij mag leven zonder gevoelens van oordeel en schuld.

Als jij misschien soms in de put zit en je worstelt met gevoelens van schuld, realiseer je dan dat Jezus jouw schuld op zich heeft genomen; een schuld kan niet voor de tweede keer worden afbetaald. Het is aan jou om jouw aandacht te richten op wat Jezus voor je heeft gedaan en daarmee zal jouw geloof worden gesterkt.